Faalangst

Zenuwen voor een proefwerk of examen zijn heel normaal. We zeggen niet voor niets ‘je hebt gezonde spanning’. Soms neemt deze spanning echter ongezonde proporties aan en vermindert of belemmert het zelfs je prestaties. We spreken dan van faalangst.

Faalangst is letterlijk de angst om te falen. Je bent bijvoorbeeld bang voor slechte resultaten of je hebt simpelweg angst om iets verkeerd te doen. Dit kan zich op verschillende manieren uiten. Twijfelen aan je eigen kunnen, paniekaanvallen voor een belangrijke toets of de bekende black-out, je weet ineens helemaal niets meer.

Triple Touch Studiebegeleiding biedt coachingstrajecten aan waarin je om leert gaan met faalangst. Aan de hand van een vragenlijst ga je samen met Hannie uitzoeken waar je faalangst vandaan komt en wat jouw valkuilen zijn. Je leert de angst beter te begrijpen en onder controle te krijgen (en houden).

Een faalangstreductietraject bij Triple Touch Studiebegeleiding ziet er als volg uit:

  • Het eerste gesprek is een intakegesprek, een eerste kennismaking waarin je een
    vragenlijst invult en we je situatie doornemen.
  • Op basis van dit gesprek besluiten we samen of faalangstreductie voor jou zinvol is.
  • Het traject bestaat uit gesprekken van ongeveer 1 of 1,5 uur.
  • De duur van het traject wordt aan jouw persoonlijke situatie aangepast.
  • Na afloop van elk gesprek krijg je oefeningen mee, die in het volgende gesprek worden geëvalueerd.

Het is mogelijk om na afronding van het traject nog contact te houden om de vooruitgang te bespreken. Dit kan per telefoon of e-mail, maar ook in een persoonlijk gesprek.